FORUM
=> Daha kayıt olmadın mı?

FORUM'A ÜYE OLMAYANLAR SADECE KONU BAŞLIKLARINI GÖREBİLİRLER VE GÖNDERİ YAPABİLİRLER AMA KONU İÇERİKLERİNİ GÖREMEZLER. ÜYE İSENİZ LÜTFEN GİRİŞ YAPIN. ÜYE DEĞİLSENİZ => Daha kayıt olmadın mı? SEÇENEĞİNİ TIKLAYARAK HEMEN ÜYE OLUNUZ. LÜTFEN ELİNİZDEKİ BELGELERİ GÖNDERİN. ŞİİRLERİNİZİ GÖNDERİN.

FORUM - 9. SINIF TÜRK EDEBİYATI 1. DÖNEM 2. YAZILI

Burdasın:
FORUM => 9. SINIF TÜRK EDEBİYATI => 9. SINIF TÜRK EDEBİYATI 1. DÖNEM 2. YAZILI

<-Geri

 1 

Devam->


hececi
(şimdiye kadar 50 posta)
16.12.2007 22:54 (UTC)[alıntı yap]
Adı- Soyadı: Sınıf-Numara:
2007–2008 EĞİTİM-ÖĞRETİM I. YARIYILI HINIS ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ
9.A SINIFI TÜRK EDEBİYATI DERSİ 1. DÖNEM 2. YAZILI YOKLAMA SINAVI
1 MEKTUP 3

Yeni mektup aldım gül yüzlü yardan
Gözetme yolları, gel deyi yazmış.
Sivr’alan köyünden, bizim diyardan
Dağlar mor menevşe gül deyi yazmış.
2
Eğlenme gurbette yayla zamanı
Mevla'yı seversen ağlatma beni
Benek benek mektuptadır nişanı
Gözyaşım mektupta pul deyi yazmış.

Kokuyor burnuma Sivr’alan köyü
Serindir dağları, soğuktur suyu
Yar mendil göndermiş yadigâr deyi
Gözünün yaşını sil deyi yazmış.
4
Veysel bu gurbetlik kar etti cana
Karıştır göçünü ulu kervana
Gün geçirip firsat verme zamana
Sakın uzamasın yol deyi yazmış.
Âşık Veysel ŞATIROĞLU
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SORULAR
SORU–1) Şair, şiirin 3. dörtlüğünde nasıl duygular içindedir? Açıklayınız.
SORU–2) Yukarıdaki şiirin teması nedir? Yazınız.
SORU–3) a) Şiirde ritim hangi ölçüyle sağlanmıştır?
b) Son dörtlüğün uyak çeşitlerini gösteriniz.
SORU–4) Aşağıdaki şiirleri verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.

KOŞMA
Ela gözlerine kurban olduğum
Noktadır benlerin sayamadım ben
İbret için gelmiş derler cihana
Yüzüne bakmaya doyamadım ben
Nazım birimi : …………………………….
Dili : ……………………………
Ölçüsü : ……………………………
Nazım şekli :..
Kafiye şeması : ……………………………



GAZEL
Cemin tamama erüp devri cam kalmışdur
Heman bir almaduğum intikam kalmışdur

Cihan içinde muradum ne ise verdi kaza
O camdan da bu mecliste nam kalmışdur


Nazım birimi: …………………………….
Dili : ……………………………
Ölçüsü : ……………………………
Nazım şekli:
Kafiye şeması : ……………………………


SORU–5) Aşağıdaki şiirde geçen söz sanatlarını ( benzetme, kişileştirme, telmih, tenasüp, istiare, abartma, hüsnü talil&hellip gösteriniz.
Umutların mola verdiği yerde
Geceler bir nehir gibi akıyor.

SORU–6) Aşağıdaki şiirde geçen imgeleri şiirin üzerinde gösteriniz.

Ey yenilgilerin bezgin kuşu
suskunun sarı sıcağındasın bunca zaman
bataklıklardan sızan sinsi ve pis
bir kokudur içinde tortulaşan kuşku
Ve bulutsu bir ağırlığın yüküdür
gittikçe ağırlaşan
gittikçe yüreğini zonklatan
Sen ki şafağın göğü müsün
imbikle göğsünde göğün sütünü
ve emzir sönmekte olan yıldızları
sonra başını solgun bir demet gibi hasretin kuru dallarına koy
dinle köpüklü kıyıların çağlayanını
imbatın serin elidir yüzünü okşayan. (Ahmet TELLİ


SORU–7) Şiirde ahengi oluşturan unsurları yazınız.
SORU– Aşağıdaki boşluğu uygun şekilde doldurunuz.
• “Aheste çek kürekleri mehtap uyanmasın.” dizesinde ……………… söz sanatı vardır.
SORU–9) Aşağıdaki boş bırakılan yerlere yargılar doğru ise (D) yanlış ise (Y) yazınız.
• ( ) Şiirin teması yazıldığı dönemle ilişkilendirilemez.
• ( ) Şiir birimlere ayrılırken anlam bütünlüğüne dikkat edilir.
• ( ) Mısralarda aynı ünlü harflerin kullanılmasıyla oluşan ahenge “ aliterasyon “ denir.
• ( ) Şiirlerden hareketle şiirlerin yazıldıkları dönemin sosyal, siyasi, kültürel olaylarına ulaşılabilir.
SORU–10) “ Bir avuç ışıklı incecik yüzü
Gözleri geceler gibi derindi.”
Yukarıdaki dizeler için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İmgelere yer verildiği. B) Sade bir dil kullanıldığı C) Hece ölçüsü kullanıldığı
D) Söz sanatlarına yer verildiği E) Kafiye kullanıldığı
PUANLAMA: Her soru 10’ar puandır. Mehmet BİRCAN
SINAV SÜRESİ: 1 ders saatidir. Başarılar dilerim. Türk Edebiyatı Öğretmeni
CEVAPLAR


hececi
(şimdiye kadar 50 posta)
16.12.2007 23:08 (UTC)[alıntı yap]
ADI ve SOYADI:
NUMARASI:
2005-2006 EĞİTİM ÖĞRETİM I. YARI YILI
HINIS ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 9-A SINIFI TÜRK EDEBİYATI DERSİ II. YAZILI YOKLAMASI SORULARI

Yunus bunda gelen gülmez
Hiç kimsene murad almaz
Bu fena kimseye kalmaz
Yürü ey bivefa dünya
Yunus Emre
1) Yukarıdaki dörtlüğü zihniyet yönünden inceleyiniz.


2) Bir şiirde ahengi sağlayan unsurlardan beş tanesini maddeler halinde yazınız.

Hani o, bırakıp giderken seni,
Bu öksüz tavrını takmayacaktın
Alnına koyarken veda buseni,
Yüzüme bu türlü bakmayacaktın.
3) Yukarıdaki dörtlüğün rediflerini ve çeşitleriyle kafiyelerini bulunuz.

Dökün yaprağınızı dallarım dökün
Akın yaşlı yaşlı sularım akın
4) Yukarıdaki beyitte ahengi sağlayan unsurlar nelerdir? Yazınız.

Çukurova bayramlığın giyerken
Çıplaklığın üzerinden soyarken
Şubat ayı kış yelini kovarken
Cennet demek sana yakışır dağlar
Karacaoğlan

5) Yukarıdaki dörtlükte en çok kullanılan edebi sanat nedir? Yazınız.


6) ‘’Garip’’ şiir geleneğinin özelliklerini yazınız.









Evvel bahar yaz ayları doğunca
Akar boz bulanık neden dereler
Sende bencileyin yardan mı oldun
Göz göz oldu sinemdeki yaralar

Ağlama sevdiğim gene gelirim
Güzeller içinde seni bulurum
İflah olmaz bu derd ile ölürüm
Güzeller serdarı giysin karalar

Karacaoğlan der ki hazeller ile
Döküldü yaprağım gazeller ile
Bir davamız kaldı güzeller ile
Ancak Mevlam davamızı aralar
Karacaoğlan
7) Yukarıdaki şiiri yapı yönünden inceleyiniz.

KIR UYKUSU
Ne hoştur yazın kırlarda uyumak!
Buluttan ufukta beyaz bir yumak,
Ağaçlar bir derin hülyaya varmış,
Saçında yepyeni teller ağarmış.

Baş yorgun, yaslanır yeşil otlara.
Göz dalgın, uzanır ta bulutlara,
Öğleyin bir uyku bir aralıktır,
Saf hava bir kanat gibi ılıktır.

O zaman gönülde ne varsa diner,
Yüzlere tülümsü bir buğu iner.
Erirken sıcakta yaz kokuları,
Ne hoştur ne hoştur kır uykuları!
Ahmet Kutsi Tecer
Yukarıdaki şiiri yorum yönünden inceleyiniz.

Sakın bir söz söyleme… Yüzüme bakma sakın!
Sesini duyan olur, sana göz koyan olur.
Düşmanımdır seni kim bulursa cana yakın,
Anan bile okşarsa benim bağrım kan olur…
Faruk Nafiz Çamlıbel
9) Yukarıdaki dörtlüğün temasını bulunuz.



NOT BAREMİ: 8. Soru 20 puan, diğer sorular 10’ar puandır.
BAŞARILAR
Mehmet BİRCAN
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni



2005-2006 EĞİTİM ÖĞRETİM I. YARI YILI
HINIS ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ 9-A SINIFI TÜRK EDEBİYATI DERSİ II. YAZILI YOKLAMASI
CEVAP ANAHTARI
1) bunda: Bu dünyada; fena:Fanilik, geçicilik; ölümsüzlük; kimsene: Kimse; bivefa: Vefasız
Yunus Emre 13. yy.da Anadolu’da yaşamış mutasavvıf bir şairimizdir. Tasavvuf düşüncesinde dünya geçici bir yer olarak görülmektedir. Çünkü, asıl olan ölümden sonra sürdürülecek hayattır. Gerçek mutluluğa ancak orada ulaşılabilir. Bu dünya geçicidir, yalnızca ahirete hazırlık yeridir. Bu anlayış tasavvuf düşüncesinin esasıdır. Türkler o dönemde bu anlayışı benimsemişlerdir.
Yunus Emre’nin bu şiirindeki: ‘Bunda gelen gülmez’’,’’Hiç kimsene muradına ermez’’,’’Bu fena kimseye kalmaz’’,’’ey bivefa dünya’’ söz grupları yukarıda sözü edilen zihniyeti çeşitli yönleriyle dile getirmektedir. Sözü edilen dönemin sanat eserlerinde, yukarıda belirtilen zihniyet çeşitli yönleriyle ele alınmış, insanın bu dünyada geçici işlerle uğraşmaması, kendini olgunlaştırması üzerinde durulmuştur.

2) Şiirde ahengi sağlayan unsurlar şunlardır:
• Redif ve kafiyeler
• Aliterasyon
• Kelime, dize ve söz grubu tekrarı
• Cinas
• Ölçü
• Söyleyiş
• Ses akışı ve duygu değeri

3) ’’Seni-buseni’’ kelimelerindeki ‘’sen’’ sesleri zengin uyak, ‘i’ sesleri rediftir. Yine ‘’takmayacaktın-bakmayacaktın’’ kelimelerindeki ‘’ak’’ sesleri yarım uyak, ‘’mayacaktın’’ sesleri rediftir.

4) ‘’k’’ sesleriyle yapılan aliterasyon, ‘’-ın’’ eklerindeki redifler ile ‘’-k’’ seslerindeki yarım uyak ile ahenk sağlanmıştır.

5) Dörtlükte en çok kullanılan edebi sanat ‘’teşhis’’tir(kişileştirme).

6) ‘’Garip’’ şiir geleneğinin özellikleri şunlardır:
 Söz sanatlarına, imgeye pek yer verilmemiştir.
 Doğal dilin imkânlarından daha çok yararlanılmıştır.
 Ölçü kullanılmamıştır.
 Konuşma dilinin doğal söyleyişi kullanılmıştır.

7) Şiirin yapı bakımından incelemesi şöyledir:
• Şiir üç dörtlükten yani 12 dizeden meydana gelmiştir.
• Şiirin teması ayrılık acısıdır.
• Şiir 4+4+3=11 ve 6+5=11 duraklı hece ölçüsüyle yazılmıştır.
• Şiirin kafiye örgüsü abcb, dddb, eeeb şeklindedir. Şiirde yarım, tam ve zengin kafiye ile birlikte redifler kullanılmıştır.
• Şiirin türü ‘’koşma’’dır.

Ahmet Kutsi Tecer, sanat eserinde ‘bizi’ arayan ve bizim için edebi metin anlayışından hareket eden biridir. Millidir ve halkçıdır. Cumhuriyet döneminin ilk yıllarına özgü halka ve halkın yaşadığı yerlere ve doğal olana içtenlikle yaklaşma arzusunu beraberinde Anadolu’ya, biraz da kültürü ve arzularıyla, kırı özlemeyi moda haline getirdiğini belirtmek gerekir.
Yukarıdaki şiirde, şehirde yaşayan veya kapalı yerlerde bunalmış bir insanın kırlarda yaşama arzusu dile getirilmiştir. Şiirde anlatılan ‘kır’ da böcek, sinek, çamur, yağmur, rüzgar gibi öğelerden arındırılmış cennet gibi bir yerdir. Sığınılması gereken güzel bir barınaktır.
Şiirdeki bütün dizeler ‘’Yazın kırlarda her şey güzeldir, bu güzellikler arasında yaşamak insana zevk ve huzur verir.’’ Anlamı etrafında birleşmiştir. Bu kır Anadolu’dur. Doğal hayatı temsil eder. Şiirde kullanılan dil oldukça sade ve anlaşılır bir dildir.
Şiirin ilk bölümünde ‘’doğa’’, ikinci biriminde ‘’doğanın güzellikleri içinde insan’’, üçüncü biriminde ‘’bu güzelliklerin insanda uyandırdıkları’’ şiire özgü bir söyleyişle dile getirilmiştir.

9) Dörtlüğün teması ‘’kıskançlık’’tır.
ferdi003
(şimdiye kadar 13 posta)
18.12.2007 12:39 (UTC)[alıntı yap]
1.Metin

Güzelliğin on par’etmez Tabirin sığmaz kaleme
Bu bendeki aşk olmasa Derdin dermandır yareme
Eğlenecek yer bulaman İsmin yayılmaz aleme
Gönlümdeki köşk olmasa Âşıklarda meşk olmasa
1-a)Yukarıdaki dörtlüklerde anlatılan nedir? Bir cümle ile açıklayınız.Dörtlükler, konularına göre hangi şiir türüne girer?Niçin?Yazınız.(8p) ……………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………..
b)2.Dörtlüğü şekil bakımından (ölçü, uyak,redif,uyak düzeni ) bakımından inceleyiniz.(10p)
……………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………..
c)Dörtlüklerde “olmasa” sözcüğünün tekrarlanması şiirin hangi özelliğine katkıda bulunmuştur?(4p)...............
…………………………………………………………………………………………………………………………..
2.Metin:

Yedi tepe üstünde zaman bir gergef işler! Ana gibi yar olmaz, İstanbul gibi diyar;
Yedi renk, yedi sesten sayısız belirişler… Güleni şöyle dursun, ağlayanı bahtiyar
Eyüp öksüz, Kadıköy süslü, Moda kurumlu, Gecesi sümbül kokan
Adada rüzgâr uçan eteklerden sorumlu Türkçesi bülbül kokan
Her şafak hisarlarda oklar çıkar yayından İstanbul, İstanbul
Hâlâ çığlıklar gelir Topkapı Sarayından,

2-a)Yukarıdaki dörtlükte altı çizili dizelerde şairin İstanbul ile ilgili hangi özellikler üzerinde durduğunu yazınız.(10p)…………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b)Yukarıdaki dizelerden aşağıda verilen sanatlara birer örnek bularak inceleyiniz.(8p)
• Teşbih(Benzetme) :
• Kişileştirme (Teşhis) :
• Kapalı İstiare :
• Telmih :
3. Metin: 4.Metin :
Benim tek hiç kim zar u perîşan olmasun yâ Rab Ay yansın ağalar güneş tutulsun
Esîr-i derd-i aşk u dâğ-ı hicran olmasun yâ Râb Parladı parladı çalın kılıncı
……….. ………….. Oklar gıcırdasın ayyuka çıksın
Çıkarmak itseler tenden peykânın ol servin Mevlanın aşkına basın kılıncı
Çıkan olsun dil-i mecrûh peykân olmasun yâ Râb Köroğlu
Fuzûlî
Günümüz Türkçesiyle: Allah’ım hiç kimse benim gibi perişan olup ağlayıp inlemesin, hiç kimse benim gibi aşk derdinin ve ayrılık yarasının esiri olmasın.
O servi boylu sevgilinin attığı okun (bakışucunu tenden çıkarmak isteseler,Ey Allah’ım,yaralı gönül çıksın da servinin sapladığı o ok çıkmasın.

3-a)Yukarıdaki iki şiiri şekil ve dil anlatım bakımından karşılaştırarak aralarındaki farkları yazınız. .(10p)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
b)Yukarıdaki dizeler birbirine yakın dönemlerde yazılmasına rağmen aralarında şekil ve içerik bakımından farklılıklar olmasının nedenini yazınız.(8p).....................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
c) 3. Metnin türü ne olabilir?Niçin?(6p)..........................................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………
4.Aşağıdaki bilgilerin karşısına doğru ise (D), yanlış ise (Y) yazınız.(12p)
• ( )Bir tarihi olayı iki şair aynı şekilde anlatabilir.
• ( )Divan şiirlerinde de Aşık Tarzı Halk şiirinde de şiirlerin sonunda şairin adı geçer.
• ( )Nef’i ile edebiyatımızda en güzel örnekleri verilen kasideler Divan Edebiyatındaki övgü şiirleridir.
• ( )Cumhuriyet’ten sonra şairlerimiz hece ölçüsünü kullanmamışlardır.
• ( )Şiirden çıkarılan anlam, şiiri okuyan kişinin duygu, düşünce, hayal ve sezgilerine göre farklılık gösterebilir.
• ( )Şairler kendilerinden önceki şairlerden ve şiirlerden etkilenebilirler.
5-Aşağıdaki cümlelerde geçen boşlukları uygun bilgilerle doldurunuz.(18p)
• İslamiyet’ten sonra Türk şiiri Tanzimat’a kadar………………………………. ve ………………………….
olmak üzere iki koldan gelişimini sürdürmüştür.
• Gazelin ilk beyitine ………….., son beyitine……………………şairin kullandığı takma ada ise……………
adı verilir.
• Kasidelerde şairin kendini övdüğü bölüme……………… denir.Şairin din büyüklerini övdüğü kasideler……
…….,devlet büyüklerini övdüğü kasideler……………..olarak adlandırılır.
• Aşk,doğa,sevgi konularını işleyen …………halk edebiyatında en çok kullanılan şekillerdendir.
• Halk şiirinde söyleyeni bilinmeyen ürünlere………………… adı verilir.


6-Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları yanıtlayınız.(6p)


a) Yıldız arıyorum gökler dolusu
Zaman oraya varmamış olsun

Yukarıdaki dizelerde,
I. çiçekler arıyorum
II. görmemiş olsun
III. dağlar dolusu
IV. bahçıvan kokusu

sözlerinin tümü kullanılarak çapraz kafiye düzeninde anlamlı bir dörtlük kurulmak istenirse, aşağıdaki kullanımlardan hangisi son iki dizeyi oluşturur?
A) III.-II., I.-IV. B) II.-III., IV.-I.
C) I.-II., III.-IV. D) IV.-III., I.-II.
E) I.-III., IV.-II.

c) Hayır, hayal ile yoktur benim alışverişim;
İnan ki her ne demişsem görüp de söylemişim.

Bu iki dizeden, şiirin bütünü ile ilgili özelliklerden hangisi kesin olarak saptanabilir?

A) Nazım biçimi
B) Kafiye düzeni
C) Ölçüsü
D) Konusu
E) Yazıldığı dönem












b)Aşağıdaki sözcük dizilerinden hangisi, tümüyle halk edebiyatı ürünlerinin adlarıdır?

A) ağıt - şarkı - mani – masal- tuyuğ
B) türkü - mesnevi - koşma - mersiye - atasözü
C) destan - mani - rubai masal - şarkı
D) şarkı - türkü - rubai - koçaklama - mani
E) koçaklama - türkü - mani - masal – ağıt

koıopıopö (Ziyaretçi)
05.10.2008 17:06 (UTC)[alıntı yap]
ops: [i]



Bütün konular: 250
Bütün postalar: 1115
Bütün kullanıcılar: 983
Şu anda Online olan (kayıtlı) kullanıcılar: Hiçkimse crying smiley
 
 
GÜZEL ŞİİRLER
 
 
 
 
531324 ziyaretçi (1597096 klik)
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol